Uzturs grūtniecības laikā

Uzturs grūtniecības laikā

Grūtniecība ir tas laiks, kad topošajai māmiņai vajadzētu īpaši piedomāt pie tā, kāds ir viņas uzturs, ēšanas paradumi. Jo tas ir laiks, kad sievietes vēderā aug jauna dzīvība, veidojas mazs cilvēciņš, šie 9 mēneši ir laiks, kad veidojas jaunās dzīvības orgāni, kas ir ļoti svarīgi, lai bērns piedzimtu veselīgs un attīstīts. Grūtniecība ir arī laiks, kad topošajai māmiņai ir jādomā arī par sevi. Bieži vien topošās māmiņas no apkārtējiem dzird, ka tagad jau jāēd par diviem, lai ēd droši, kad tad vēl, ja ne grūtniecības laikā un līdzīgi apgalvojumi. Tomēr tā gluži nevajadzētu domāt un darīt. Jā, protams, gaidot bērniņu, sievietei nereti mainās vēlmes un ieradumi, tomēr nevajadzētu visu aizlaist pašplūsmā. Jo ne tikai bērniņa attīstību un veselību ietekmē sievietes uzņemtais uzturs, bet arī pašas sievietes veselību, pašsajūtu un izskatu gan grūtniecības laikā, gan arī pēc bērniņa nākšanas pasaulē.

Nereti grūtniecību pavada dažādas vēlmes un iegribas pēc konkrētiem produktiem. Grūtniecības sākumā daļa topošo māmiņu pat krītas svarā, jo mainās vēlme pēc ēdiena – nereti piemetas toksikoze, kā rezultātā ir vemšana, pretestība pret dažādu ēdienu uzņemšanu. No tā nav jābaidās un pārlieku jāsatraucas, jo tas ir tikai normāli – organisms mēģina pielāgoties pie pārmaiņām. Protams, nedrīkst vispār atstāt savu organismu bez barības vielām – daudz jādzer, dienas laikā ik pa pāris stundām kaut kas ir jāapēd. Lielākoties toksikoze beidzas ap divpadsmito grūtniecības nedēļu, bet daļu topošo māmiņu toksikoze pavada līdz grūtniecības beigām.

Ir sievietes, kam, iestājoties grūtniecībai, pēkšņi rodas nepārvarama vēlme pēc konkrētiem produktiem, pat tādiem, kurus iepriekš nav lietojusi uzturā. Tomēr ir produkti, no kuriem vajadzētu izvairīties bērniņa gaidīšanas laikā –

  1. Svaigas jūras veltes – noteikti vajadzētu izvairīties no termiski neapstrādātām svaigām zivīm, jo tās ātri bojājas, līdz ar to pastāv liels risks saindēties. Grūtniecības laikā iesaka neaizrauties arī ar suši, kuru sastāvā ir svaigas zivis, piemēram, lasis. Ja zivs pirms tam ir bijusi saldēta, tad ar uzturā lietošanu nevajag satraukties. Zivis un to produktus ir nepieciešams uzņemt ikdienas uzturā arī grūtniecēm, jo tie satur Omega 3 taukskābes, kas ir vajadzīgas ne tikai topošajai māmiņai, bet arī mazuļa imūnsistēmas, smadzeņu un sirds attīstībai.

  2. Kofeīnu saturoši produkti – ierasti tā ir kafija, melnā tēja, enerģijas dzērieni un jo īpaši iecienītā kola. Protams, no cilvēku tik ļoti iecienītās kafijas neviens nesaka pilnībā atteikties, tomēr noteikti vajag ierobežot tās lietošanu, ja līdz šim uzņemtais daudzums ir bijis vairāk par divām krūzītēm dienā, kas attiecas arī uz melno tēju. Arī iecienītā kola, domājams, nav nevienas topošās māmiņas ikdienas dzēriens, tomēr tā satur lielu daudzumu kofeīnu, kas var ietekmēt topošā bērniņa svaru – bērniņš var piedzimt ar pazeminātu svaru. Tomēr no paretas kolas lietošanas nevajadzētu baidīties.

  3. Trekni un daudz taukvielu saturoši ēdieni – vislabāk no gaļas produktiem ir izvēlēties vistas gaļu, jo tā ir liesāka un satur vairāk olbaltumvielu. Tomēr arī liellopa gaļu nevajadzētu izslēgt no uztura, jo sarkanajā gaļā ir grūtniecības laikā tik ļoti nepieciešamais dzelzs. Noteikti gatavojot gaļas ēdienus, ir jānoņem ādas un treknās vietas, kā arī nevajag aizrauties ar desām un cīsiņiem, kas nereti satur ne tikai slēptos taukus, bet arī palielinātu sāls un garšvielu daudzumu.

  4. A vitamīnu saturoši produkti – visvairāk A vitamīns ir sastopams dzīvnieku aknās un burkānos, līdz ar to vajadzētu izvairīties no aknu un to produktu (piemēram, aknu pastēte) un burkānu sulas lietošanas. Protams, dažreiz apēsta pastētmaize vai glāze svaigi spiestas sulas nenodarīs nekādu lielu kaitējumu, bet aizrauties ar šo produktu lietošanu nevajadzētu, jo A vitamīns ir ar keratogēnu ietekmi, kas lielos daudzumos var ietekmēt topošās māmiņas augļa iekšējo orgānu attīstību un veicināt anomāliju attīstību.

  5. Nepastarizēti piena produkti – tie ir gan dažādu veidu mīkstie sieri, gan arī vienkārši nepastarizēts piens. Produkti, kas ir izgatavoti no nepastarizēta piena, var būt kaitīgi, jo iespējams satur baktērijas, kas izraisa listeriozi. Šī infekcija var kaitēt embrijam, jo tā spēj izlausties cauri placentas barjerai.

Šie nosaukti produkti ir jāierobežo un jābūt piesardzīgiem ar to lietošanu ne tikai topošajām māmiņām, bet arī visiem pārējiem cilvēkiem tas palīdzēs ievērot veselīgāku dzīvesveidu. Topošās mammas nereti ir gardummīles, tāpēc noteikti nevajadzētu aizrauties ar pārlieku cukurotu ēdienu uzņemšanu – bulciņas, tortes, kūkas, ievestie augļi un ogas, kuros ir palielināts cukura daudzums. Pēdējos gados cukura līmenis asinīs tiek īpašāk kontrolēts topošajām māmiņām – ne tikai tām, kuru radu lokā ir atklātas cukurslimības, bet arī pārējām grūtniecēm, lai izvairītos no grūtniecības jeb gestācijas diabēta, ar kuru saslimt grūtniecības laikā lielāks risks ir saslimt topošajām māmiņām ar lieko svaru, ja radu lokā ir bijuši ar cukura diabētu sirguši cilvēki, ja māmiņa ir vecāka par 25 gadiem, kā arī, ja iepriekšējā grūtniecībā ir bijis atklāts gestācijas diabēts. Nereti cilvēkiem liekas, ka augļus un ogas var droši lietot uzturā, jo tie ir veselīgi, tomēr īpaši ievestās ogas un augļi ir īpaši bagāti ar cukuru. Protams, saprātīgos daudzumos uzņemtie augļi un ogas nenodarīs neko sliktu, tomēr nevajadzētu pārlieku aizrauties, aizstājot normālās ēdienreizes ar importa ogām.

Kas ir tas, ko īpaši vajadzētu lietot uzturā grūtniecības laikā, lai palīdzētu auglītim mammas puncī attīstīties veselam? Noteikti tie ir pilngraudu produkti, kalciju saturošie piena produkti, dārzeņi, ogļhidrāti, dzelzi saturoši produkti – bietes, granātāboli, pākšaugi. Ko tas nozīmē – tas nozīmē to, ka daudzveidīgs un pēc jebkura domājoša cilvēka saprašanas veselīgs uzturs ļaus bērniņam mammas puncī augt un attīstīties veselam. Kā jau ar jebkuru lietu, arī ar sevis nemitīgu ierobežošanu nevajag aizrauties – nekaitēs reizi mēnesī apēstais burgeris vai svētkos apēstais garšīgais kūkas gabaliņš. Galvenais ir visam domāt līdzi un neļauties neveselīgu produktu pastiprinātai uzņemšanai.