Kalcijs grūtniecības laikā

Kalcijs grūtniecības laikā

Grūtniecība ir tas laiks sievietes dzīvē, kad īpaši ir jāpiedomā pie sava uztura, lai tas būtu veselīgs, sabalansēts, bagāts ar visām organismam nepieciešajām vielām. Kalcijs ir viens no nozīmīgajiem vitamīniem, kam ir būtiska loma grūtniecības laikā, kad vēderā aug un attīstās mazulis. Kalcijs ir tas vitamīns, kas atbild gan par māmiņas, gan augošā vēderā mītošā bērniņa kaulu un zobu stiprumu un veselību.

Kalciju kā uztura bagātinātāju ārsti iesaka lietot jau no paša grūtniecības sākuma līdz 30. nedēļai. Ilgāk turpināt papildus to nevajadzētu uzņemt, jo bērniņš ir izaudzis pietiekoši liels ar blīviem kauliem. Protams, ir izņēmuma gadījumi, kad ar analīžu palīdzību tiek noteikts, ka kalcija organismā ir pārāk maz. Tādā gadījumā ar uzraugošā ārsta norādēm kalcijs ir jāturpina uzņemt arī pēdējos grūtniecības mēnešos. Kalcijam ir ļoti liela nozīme cilvēka organisma attīstībā un veselības uzturēšanā – kaulu, zobu, matu, nagu stiprināšana, nervu sistēmas un muskuļu darbības regulēšana, kā arī vispārējā organisma izturības veicināšana. Ja jūti, ka nagi ir trausli un plāni, mati ātri bojājas un nav veselīgi, noteikti nenāks par sliktu lietot kalcija uztura bagātinātājus. Īpaši bērniņa gaidīšanas laikā kalcijs ir nepieciešams, lai parūpētos par bērniņa kaulu un zobu veselību.

Kalcijs ir svarīgs bērniņa attīstībai

Bērniņš, augot mātes vēderā, saņems visu, kas ir nepieciešams tā pilnvērtīgai attīstībai. Ja māte papildus neuzņems kalciju, tad bērniņš vajadzīgās vielas paņems no māmiņas rezervēm. Šādā gadījumā jāņem vērā tas, ka topošajai māmiņai pēc kāda laika var parādīties veselības problēmas, kuru pamatā būs kalcija trūkums, piemēram, sāks bojāties zobi. Ja grūtniece jau zina, ka viņai ir problēmas ar kauliem vai zobiem, noteikti jau pašā grūtniecības sākumā ir par to jāinformē uzraugošais ārsts, kas piemeklēs tieši konkrētajam gadījumam vajadzīgos vitamīnus. Ja topošajai māmiņai kalcijs organismā ir nepietiekošā līmenī, kā arī kalcijs netiks uzņemts pietiekoši lielā daudzumā, pastāv iespēja, ka bērniņa skelets var tikt pakļauts attīstības traucējumiem. Kalcijs ne tikai atbild par kaulu stiprumu, bet arī ir nozīmīgs asins recēšanas sistēmas un muskuļu un nervu sistēmas darbības nodrošināšanai. Ja kalcijs netiek uzņemts pietiekoši, pastāv draudi priekšlaicīgām dzemdībām un topošās māmiņas paaugstinātam asinsspiedienam. Tāpēc, lai izvairītos no šiem riskiem, nepieciešams uzņemt 1200 līdz 1500 mg kalcija dienā.

Ne tikai grūtniecības laikā cilvēkiem ir nepieciešams pārtikā lietot tādus produktus, kas satur kalciju. Bērniņš ar kalciju tiek apgādāts no mātes rezervēm. Ja māmiņa jau pirms grūtniecības ir pietiekošā daudzumā uzņēmusi kalciju un turpina to darīt arī grūtniecības laikā, tad kalcija zudums grūtnieces organismā nebūs liels. Visbiežāk uzraugošais ārsts iesaka kalciju lietot kopā ar D3 vitamīnu, jo speciālie grūtnieču vitamīni satur ļoti mazu devu kalcija. Ja tiek gadīts vairāk nekā viens bērniņš, kalcija uzņemšana pastiprināti ir ļoti nozīmīga. Arī par šī vitamīna uzņemšanu nopietni ir jāpieiet sievietēm, kas ir vegānes un/vai veģetārietes. Noteikti pirms kalcija uzņemšanu medikamentu veidā ir jākonsultējas ar savu uzraugošo ārstu, jo, ja grūtniece dzīvo aktīvu dzīvesveidu un uzņem sabalansētu pārtiku, pārspīlēt ar kalcija lietošanu noteikti nevajag. Lai kalcijs organismā uzsūktos pēc iespējas vairāk, jārūpējas par to, lai vitamīnu vai pārtikas produktu, kuru sastāvā ir kalcijs, uzņemšanas laikā netiktu lietoti taukaini un olbaltumvielām pārbagāti ēdieni, kā arī kofeīnu saturoši produkti un sāļi ēdieni.